کد خبر: 943664
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی
روز به روز بر شمار مراکزی آموزشی کشور افزوده می‌شود. مراکزی که امکان دسترسی آسان و برابر به خدمات آموزشی را برای تمام مردم فراهم می‌کنند. امکاناتی که تا پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی مختص به نقاط محدودی از کشور می‌شد و حالا ...
ميترا شهبازى
سرویس ایران جوان آنلاین: سرانه فیزیکی آموزشی کشور طی چهل سال گذشته با افزایش قابل توجهی روبه رو شده است. به طوری که طی این سال‌ها به ازای هر دانش‌آموز سرانه آموزشی از ۵/ ۱ مترمربع به ۲/ ۵ مترمربع افزایش یافته و این خود نشان دهنده افزایش ۵/ ۳ برابری فضای آموزشی در کل استان‌های ایران است. اتفاق مبارکی که به عنوان یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی شناخته می‌شود و طرح آن به منظور دسترسی آسان و برابر تمام مردم به خدمات آموزشی بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی کلید خورده است.

روز به روز بر شمار مراکزی آموزشی کشور افزوده می‌شود. مراکزی که امکان دسترسی آسان و برابر به خدمات آموزشی را برای تمام مردم فراهم می‌کنند. امکاناتی که تا پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی مختص به نقاط محدودی از کشور می‌شد و حالا کمتر منطقه‌ای را می‌توان یافت که از داشتن مدرسه و معلم محروم باشد و دانش‌آموزان فرصت آموزش را نیابند. در این راستا معاون توسعه مدیریت، پشتیبانی و مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به اینکه هم اکنون سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز به پنج متر مربع افزایش یافته است، می‌گوید: «این در حالی است که قبل از انقلاب سرانه فضای آموزشی یک و نیم متر مربع به ازای هر دانش‌آموز بود و امروز به برکت جمهوری اسلامی و تلاش‌های مسئولان و کمک‌های خیران مدرسه ساز تا حد بسیاری نسبت به گذشته ارتقا یافته است.» محمد جمالزاده با اشاره به اینکه هنوز کار زیادی در زمینه توسعه سرانه آموزشی پیش پای متولیان است، می‌افزاید: «با اینکه درحال حاضر تنها ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند بازسازی و نوسازی هستند، اما همچنان اغلب مناطق کشور در زمینه سرانه آموزشی با استاندارد‌های بین‌المللی فاصله دارند و در این زمینه باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد.» وی با اشاره به روند توسعه‌ای نوسازی، بازسازی و احداث مدارس در سطح کشور توضیح می‌دهد: «طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تا پایان سال ۹۸ تمام مدارسی با بنای خشتی، گلی و کانکسی حذف شوند و جای آن‌ها را مدارسی با ساختمان‌های استاندارد بگیرند.» مدارسی که اکنون در استان‌های سیستان و بلوچستان، کهگیلویه وبویر احمد، هرمزگان و دیگر مناطق کشور جا خوش کرده‌اند.

توسعه روز افزون سرانه آموزشی استان‌ها

با این تفاسیر زمان زیادی نمی‌گذرد که در کنار حذف مدارس فرسوده، سرانه آموزشی هم تا مقدار قابل توجهی افزایش یابد. افزایشی که با استاندارد شدن سرانه فیزیکی آموزشی در سطح بین‌المللی به همراه است. لازم به ذکر است که برای دست یابی به استاندارد‌های جهانی برای آموزش و پرورش بهتر دانش‌آموزان باید این سرانه آموزشی به ۸ تا ۱۴ متر مربع افزایش یابد. در این راستا کارشناسان از مقاوم‌سازی ۴۵ درصدی فضا‌های آموزشی استان مرکزی طی چند سال اخیر خبر می‌دهند که هنوز ۳۵ درصد آن نیز نیازمند تخریب و بازسازی است. مدیرکل نوسازی مدارس قم نیز با اشاره به افزایش کیفیت فضا‌های آموزشی در مدارس قم می‌گوید: «خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفته است کیفیت مدارس روستایی استان به لحاظ سرانه آموزشی از استاندارد تعیین شده نیز بالاتر هستند.» محسن پورگلیان می‌افزاید: «به‌رغم اینکه مدارس استان قم وضعیت خوبی دارند، اما با این حال ضروری است تا همچنان مدرسه‌سازی در این استان مورد توجه ویژه قرار گیرد.» مضاف بر استان قم شرایط آموزشی در استان سمنان نیز مطلوب است. گواه این ادعا چیزی نیست جز اینکه بیشتر جوانان استان سمنان از مدارکی همچون لیسانس و فوق لیسانس برخوردار هستند. بنابراین لازم است همین روال در استان‌های محروم‌تر هم ادامه یابد و روز به روز بر سرانه آموزشی کشور افزوده و بر رفع محدودیت‌ها و محرومیت‌ها تأکید شود. موضوعی که طی این سال‌ها دنبال شده است و همچنان نیازمند عزم جدی متولیان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار